Forretningsbetingelser
Anvendelse
Nedenstående salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse på alle tilbud, ordrebekræftelser og salg af varer fra DMG eller på vegne af DMG, medmindre andet er skriftligt aftalt mellem parterne.
Tilbud
Tilbud afgivet af DMG eller på vegne af DMG er bindende i en periode på 30 dage fra tilbuddets datering, medmindre andet fremgår af tilbuddet.
Tilbud kan bortfalde, i fald der sker ændringer grundet forhold uden for DMG’s kontrol, der fordrer en prisændring.
Ordreindgåelse
En aftale anses først for indgået og bindende, når DMG eller den, der handler på vegne af DMG, har modtaget en skriftlig og underskrevet accept af tilbuddet fra køber.
Priser
Priserne for de solgte varer fastsættes i henhold til den gældende prisliste på afhentningstidspunktet (medmindre andet er aftalt)
Alle priser er eksklusive råstofafgift (medmindre andet er aftalt) og moms.
Der pålægges et fakturagebyr på 35,00 kr. for alle EAN-fakturaer.
Køber kan dog vælge at modtage fakturaer via e-mail uden gebyr ved at kontakte DMG skriftligt på info@damilog.dk.
Mængder
Alle fraktioner – ind- og udgående vejes på certificeret vægt på DMG’s anlæg. Mængden noteres i tons.
Overgang og ansvar
Varesalg
Varer leveres læsset på vogn i løst mål, og mængder opmåles i tons. DMG forbeholder sig retten til, at visse varer kan være udsolgt, uden at dette medfører ansvar for DMG.
DMG påtager sig ikke ansvar for fejl, mangler eller skader, der måtte opstå efter varernes afhentning, herunder kontaminering eller kvalitetsforringelse som følge af forkert håndtering, opbevaring eller transport. Køber opfordres til at inspicere varerne grundigt ved afhentning for at sikre, at de er i overensstemmelse med bestillingen.
Reklamation. Se pkt. 9
DMG fraskriver sig ethvert ansvar for skader eller tab, der skyldes købers manglende kontrol ved modtagelsen, herunder forkert håndtering, samt sammenblanding med andre materialer. DMG hæfter ikke for driftstab, transportomkostninger, tab af fortjeneste eller andre indirekte tab, der måtte opstå som følge af fejl eller mangler ved de leverede varer.
Varemodtagelse
Risikoen og ansvaret overgår til DMG på det tidspunkt, hvor materialet aflæsses på anlægget.
Leverandør skal inden tilkørsel inspicere de leverede varer for at sikre, at de stemmer overens med det oplyste, herunder at fraktionen opretholder den forventede kvalitet for varetypen
Risikoen og ansvaret overgår dog ikke til DMG, hvis materialets sammensætning væsentligt afviger fra det, der er forudsat i aftalen, eller hvis materialet ikke kan behandles på anlægget inden for rammerne af DMG’s miljøgodkendelse.
I sådanne tilfælde forbliver risikoen hos kunden, og parterne skal betragte situationen, som om risikoen og ansvaret for materialet aldrig er overgået til DMG, uanset om DMG måtte have håndteret materialet.
Behandlingen af materialet vil i sådanne tilfælde ske i overensstemmelse med de relevante bestemmelser.
Hvis det ved kontrol efter levering konstateres, at varen ikke opfylder de forventede krav, skal DMG straks fremsætte en indsigelse med behørig dokumentation og sørge for at isolere leveringen. med henblik på kontrol fra involverede parter, og eventuelt give leverandør mulighed for selv at bortskaffe materialet. Der kan i dette tilfælde forekomme et sorterings- og prøvegebyr.
Reklamation. Se pkt. 9
DMG fraskriver sig ethvert ansvar for skader eller tab, der skyldes købers manglende kontrol ved modtagelsen, herunder forkert håndtering. DMG hæfter ikke for driftstab, transportomkostninger,
Beskrivelse og prøver
DMG udtager løbende prøver af de producerede materialer for at sikre deres kvalitet. Resultaterne af disse analyser kan udleveres til køber efter anmodning. Ønsker køber yderligere analyser, vil disse blive udført for købers egen regning.
Derudover foretages kontrol af modtagne varer med henblik på at sikre kvaliteten af indleverede materialer. Hvis efterfølgende kontrol afslører uregelmæssigheder i forhold til det oplyste materiales indhold, vil modtagelsen af materialet straks blive stoppet uden unødig forsinkelse. Modtagelsen genoptages først, når begge parter har fundet en løsning for den videre håndtering
Adfærd på DMG’s pladser
Leverandør skal sikre, at transporten til DMG’s anlæg udføres forsvarligt og i overensstemmelse med alle gældende love, regler og forskrifter.
Derudover skal DMG sikre, at de ansvarlige for transporten er bekendt med og overholder både DMG’s og eventuelle tredjemands retningslinjer for levering og aflæsning, herunder, men ikke begrænset til, regler vedrørende færdsel, adfærd og ophold på DMG’s pladser.
Reklamation
Køber er forpligtet til straks ved modtagelsen at sikre sig, at de leverede varer er i overensstemmelse med bestillingen. Eventuelle reklamationer over mangler eller mængder skal fremsættes skriftligt og uden ugrundet ophold, dog senest inden for 48 timer efter modtagelsen.
Reklamationen skal indeholde en specifikation af manglens art og omfang, samt fotodokumentation.
Køber må ikke disponere over det reklamerede parti eller dele heraf, før en aftale med DMG eller den, der handler på vegne af DMG, er indgået.
Inden eller straks efter læsning eller aflæsning skal køber sikre sig, at vejesedlens angivelser stemmer overens med bestillingen, og foretage en visuel kontrol af det leverede.
Produktansvar
DMG påtager sig alene produktansvar for personskader, hvis det kan dokumenteres, at skaden skyldes fejl eller forsømmelse begået af DMG eller personer, som DMG har ansvaret for.
DMG hæfter ikke for skader på fast ejendom eller løsøre, der opstår, mens varerne er i købers besiddelse. DMG hæfter heller ikke for skader på produkter, der er fremstillet af køber, eller på produkter, hvori de leverede varer indgår.
Leveringshindringer
DMG er ikke ansvarlig for manglende opfyldelse af sine forpligtelser som følge af force majeure. Force majeure omfatter, men er ikke begrænset til, myndighedsrestriktioner, krig, brand, jordskælv, strejke, lockout, mangel på transportmidler, maskinsvigt, forsinket transport, vejrlig eller generel vareknaphed.
I tilfælde af force majeure udsættes leveringstiden uden ansvar for DMG i det tidsrum, hvor hindringen består. Køber er ansvarlig for at sikre, at den ønskede kvalitet og sortering er bestilt ved afhentning. Returnering af varer kan kun finde sted efter forudgående aftale og for købers regning.
Betalingsbetingelser
Betaling for de solgte varer skal ske i overensstemmelse med de aftalte betalingsbetingelser. Medmindre andet er skriftligt aftalt, gælder følgende betalingsfrister:
Private: Netto 8 dage
Erhvervskunder: Netto 14 dage
Ved betaling efter forfaldsdato pålægges renter pr. påbegyndt måned af den til enhver tid forfaldne saldo.
DMG forbeholder sig retten til at kræve, at køber stiller bankgaranti eller foretager acontobetaling som sikkerhed for fremtidige betalinger.
Force Majeure
DMG er ikke ansvarlig for manglende opfyldelse af sine forpligtelser, såfremt opfyldelsen forhindres, forsinkes eller bliver urimeligt byrdefuld som følge af omstændigheder, der ligger uden for DMG’s rimelige kontrol.
Sådanne omstændigheder kan omfatte, men er ikke begrænset til, naturkatastrofer, krig, terrorhandlinger, oprør, strejker, lockout, pandemier, offentlige påbud eller restriktioner, brand, eksplosion, ekstreme vejrforhold, cyberangreb eller andre uforudsete hændelser, som DMG ikke med rimelighed kunne have forudset eller undgået.
I tilfælde af force majeure skal DMG uden unødig forsinkelse meddele den anden part om situationen og gøre sit bedste for at minimere konsekvenserne af den pågældende hændelse.
Så længe force majeure-situationen varer, suspenderes DMG’s forpligtelser i det omfang, det er nødvendigt. Hvis force majeure-situationen varer i mere end 60 dage, er begge parter berettiget til at ophæve aftalen uden ansvar for yderligere krav eller erstatning.
Tvister
Enhver tvist mellem DMG og en anden part, herunder tvister vedrørende aftalens eksistens eller gyldighed samt tvister vedrørende denne voldgiftsklausul og voldgiftsprocessen, er underlagt dansk ret. Dette gælder dog med undtagelse af lovvalgsregler, der måtte henføre tvisten til et andet lands retsregler. Tvisten skal afgøres endeligt ved voldgift ved Voldgiftsinstituttet.
DMG og den anden part udpeger hver især en voldgiftsdommer, mens voldgiftsrettens formand udnævnes af Voldgiftsinstituttet. Hvis en part ikke har udpeget en voldgiftsdommer senest 30 dage efter at have indgivet eller modtaget underretning om begæring om voldgift, udpeger Voldgiftsinstituttet også denne voldgiftsdommer. Voldgiftsretten skal have sæde i København. I øvrigt gælder de af Voldgiftsinstituttet vedtagne regler, som er gældende på tidspunktet for voldgiftssagens anlæg.